• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,24%5 962,9
  • DOW 300,78%44 213,65
  • Nasdaq 0,07%18 985,38
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,67
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,24%5 962,9
  • DOW 300,78%44 213,65
  • Nasdaq 0,07%18 985,38
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,67
  • 06.12.14, 15:32
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Gurmeeõlle usku

Reede õhtul Eesti esimesele käsitööõllede laadale kogunenud väikesed pruulikojad moodustavad idufirmade maastikult tuttava üksteist toetava kogukonna, kus üheskoos püütakse oma õlut paremaks timmida ning välisturgudele murda.
Eilsel käsiööõllede laadal teiste seas vaadist tumeda kirsi ja vaarikaporterit pakkunud Põhjala pruulikoda alustas sel nädalal eksporti Hispaaniasse.
  • Eilsel käsiööõllede laadal teiste seas vaadist tumeda kirsi ja vaarikaporterit pakkunud Põhjala pruulikoda alustas sel nädalal eksporti Hispaaniasse. Foto: Eiko Kink
Kütmata ja lagedas Telliskivi linnaku B-hoone viimase korruse saalis tiirutavad ringi pisikeste topsikutega või kaelapaela külge kinnitatatud spetsiaalsete messipokaalidega mustades mantlites mehed ja mõmisevad rahulolevalt. Löövad žetoonid letti ja mekivad järgmist. Õhtujuht tutvustab järjepanu kõiki osalevat 34 pruulikoda.
Käsitööõllede festivali külastajad erinevad vaid õige pisut muidu loomelinnakus tooni andvatest hipsteritest: neil on samuti seljas kampsunid, kaelas värvilised sallid, kuid nad on keskmiselt pisut vanemad ja seljas kannavad nad soliidseid musti mantleid. Naisi on siin vähe, rullnokki ammugi mitte.
Mees peab tegema elus õlut
„Kui mees saavutab keskea, siis ühel hetkel küsib ta endalt mõned tähtsad küsimused: kas ma olen ehitanud maja, kas ma olen saanud lapse ja kas ma olen pruulinud õlut. Kui ei, tuleb hakata nendega  kohe tegelema ja nii hakkasin mina,“ sõnas Skype'i endine juht ja Põhjala pruulikoja üks eestvedaja Tiit Paananen huvilistele vaarikaporterit valades.
Põhjala ühe esimese 2011. aasta lõpus alguse saanud pisipruulikojana on paisunud Eesti käsitööõlletootjate seas suurimaks ning Paananen on kasvu suhtes lootusrikas.
„Ameerikas on osariike, kus käsitööõlle osakaal müügist on tublisti üle 20%, see on USA kontekstis päris suur number. Eesti suurtootjatelt oleme saanud seni pigem toetavaid õlalepatsutusi – teete lahedat asja. Käsitööõllede turuosa on Eestis siiski alla 1%, kui see tõuseb üle 10, siis võib-olla enam õlale ei patsutata, senimaani on see ühine hea maitse ja elamuse otsimine,“ ütles Paananen.
Eksport algab Lõuna-Euroopast
Põhjala üks asutajatest Gren Noormets tõdes, et suurkettidesse murdmine  ei olnud nende jaoks eriti raske.
„Need suured kohad, kuhu jõudnud oleme, on ise meie poole pöördunud. Esimesest õllelaadungist esimese õllepudelini, mis poodi müügile jõudis, läks umbes poolteist aastat. Pole aga olnud lihtne saada valmis selline toodang, mida kõik ihkaksid. Sel nädalal eksportisime esimesed alusetäied Hispaaniasse, päris palju riike on veel ootel,“ ütles Noormets.
Ekspordiga on alustanud ka maltoosat ehk linnaseekstrakti ning elavat õlut ja kalja tootev Oma Õlu. Igapäevaselt „Aktuaalse kaamera“ operaatorina töötav ning laada puhul end kogu pruulikojaga mungakostüümi riietanud Jaan Kask ütles, et nad on saatnud pisikesed kogused juba Iirimaale, Ukrainasse ja Soome.
„Me tahaks oma toodetega Soomet ikka täiega vallutama minna, püüame selleks tasapisi areneda ja rohkem investeerida, et leida välispartnereid. Meie jaoks pole probleem jõuda Eestis jaekettidesse, sest siin meil hetkel konkurente pole, tavalise käsitööõlle tootjate jaoks on see raskem,“ lausus Kask.
Hobipruulijad masse ei ihka
Õlut vaid oma tarbeks ja sõpradele pruulivad E.T. ning Käbliku pruulikoda tahavad hoida oma toodangu eksklusiivsena.
Omanimelise E.T. pruulikoja juht Erling Tammisto ütles, et ta isegi ei ürita suurkettidesse jõuda, sest tahab jätta õlletootmise vaid hobiks. „Pigem hoian eksklusiivset joont, mitte ei püüa masse,“ sõnas ta.
Põlvamaal Savernas Käbliku turismitalus õlut pruuliv Janar Karakatš ütles, et litsentside taotlemise, suurte mahutite ostmise ja muude vajalike toimingutega on suurtesse kettidesse jõudmine nii keeruline, et nad on otsustanud üldse mitte nii kaugele minna.
„Teeme rohkem sõpradele ja iseendale nii 50 liitrit korraga, aga eks süües kasvab isu. Tulu peale me väga ei mõtle, kui seda väga palju teha, kaob tegemise juurest rõõm ära.  Õlle tegemiseks läheb vaja ühte keedupotti, natuke teadmist ja toorainet, suur investeeringuid pole vaja teha, nii saab ilusti paarikümne liitri kaupa keeta,“ lausus Karakatš.
 
Selvekauplused üha kättesaadavamad
Lõuna-Eestis Tõrva ja Rõngu vahel tegutsev Pühaste pruulikoda on mustlaspruulikoda. See tähendab, et oma pruulikoda neil veel pole, õlle pruulimiseks kasutavad nad teisi pruulikodasid. Pühaste pruulmeistri Eero Manderi sõnul tegid nad oma esimese partii senisest kolmest Põhjala pruulikojas, endal on neil esialgu veel vaid väike katsepruulikoda.
„Praegu on õige aeg käsitööõllega välja tulla, turg on väiketootjatele avatud. Kui seda asja õigesti ajada, võiks see olla ka väiketootjatele kasumlik äri, küll mitte kiiresti rikastumiseks, kuid on võimalik ära elada. Üha lihtsam on jõuda jakettidesse, kuna rahva seas huvi käsitööõlle vastu aina kasvab. Meil aga on maht veel suhteliselt väike, seetõttu ei suudaks me veel lette vajalikus mahus täita,“ rääkis Mander.
Ta lisas, et kui suured investeeringud teha ja oma pruulikoda juba sisse seada, tuleb kindlasti mõelda ka ekspordile.
Silmapiiril esimesed kasumid
Ka Tartu tudengite Munga pruulikoja üks eestvedaja Max Linnamägi nõustus, et selvekauplustesse oma toodangut müügile saada on seda lihtsam, mida rohkem käsitööõlle tegijaid sinna järjest välja murrab.
„Meie pole veel poelettidele jõudnud, aga plaanime teha seda aprillis. Kasumlikuks muutumiseks läheb veel ikka aega, praegu läheb kogu teenistus järgmise õlle tootmisele. Ma isiklikult arvan, et pigem jääb see mul rohkem hobiks, aga ma ei saa rääkida pruulikoja teiste liikmete eest,“ sõnas Linnamägi.
Põhjala ühe asutaja Gren Noormetsa sõnul ületavad neil tulud juba pisut kulusid, aga kogu aeg on vaja laborisse mõnda uut mõõteriista, mahutit või midagi villimisprotsessi efektiivsemaks muutmiseks, seega üle ei jää midagi.
Tuntud sommeljee Kristjan Peäske Hopsteri pruulikojast aga ütles, et neil pole vajagi suurtesse kettidesse murda, sest nad pruulivad õlut kahe restorani, Leib Resto ja Umami tarvis.
„Meil on olemas selge turg ilma müügile liiga palju panustamata. Meie esimesed kolm pruuli võttis aga ka rahvas laiemalt väga hästi vastu. Müüme lisaks väikestele õllepoodidele ka Kaubamajas, aga seal peetakse heast õllest väga lugu, sinna oli meil lihtne saada. Kui me suudame nüüd teha selle liigutuse, mida me väga tahame ehk kasvada, siis me enam ilma ekspordita ilmselt hakkama ei saaks,“ sõnas Peäske.
Õllegigantide vastuseisu pole tunda
Kaks aastat tagasi Tartu Ülikoolis õigusteadust õppides tuli Peeter Kolk koos majandust õppinud sõbra Tõnis Tänavaga ideele teha oma pruulikoda. Mõlemad noormehed võtsid õlletootmise keemia valikaine ja asusid asja kallale. Kuna Tänav läks Prantsusmaale õppima, kannab pruulikoda praegu vaid Kolgi nime.
„Selleks, et kodupruulija saaks omale päris pruulikoja püsti panna ja jõuda jaekettidesse, on vaja päris suurt investeeringut alates 200 000 eurost. Meie lühem plaan on järgmisel aastal turule tulla, pikem plaan on olla üks Eesti parimatest õlletootjatest, esialgu tahaks keskenduda koduturule,“ ütles ta.
Kolk ütles, et ei tunne praegu suurtootjate vastuseisu, aga tõdes, et ilmselt midagi tuleb ette võtta. „Saku on reageerinud sellele oma uute tooteseeriatega Humal ja Oder, käed rüpes nad ei seisa ja pealt ei vaata,“ lausus ta.
Ka Mander Pühaste pruulikojast nõustus, et käsitööliste toodangumaht on suurtootjate kõrval vaid pisku ning vastuseisu seega tunda ei ole, kuid tulevikus see võib-olla muutub.

Seotud lood

Uudised
  • 12.02.15, 16:00
Suurtootjad väikeõllest suurt numbrit ei tee
Täna käsitööpruulijatega võistlemiseks väikeõlle turule sisenemisest teatanud A. Le Coq ega seal juba varem tegutsenud Saku väikepruulidest suurt tulu ei looda, neid tehakse trendiga kaasas käimiseks.
Uudised
  • 06.12.14, 15:56
Käsitööõlu murrab suurpoodidesse
Eile Telliskivi loomelinnakusse käsitööõllede festivalile kogunenud pruulijad tõdesid, et suurtesse selvekauplustesse on oma toodanguga üha lihtsam jõuda, sest eelkäijate rivi aina pikeneb.
Uudised
  • 24.01.14, 14:43
Enn Parel: Eestis käib õllerevolutsioon
Põhjala pruulikoja nime all käsitööõlut valmistava Õllekunsti OÜ ühe asutaja Enn Pareli sõnul on Eestis hoogu sisse saamas mitmed väikeõlletootjad, mis tähistab omamoodi õllerevolutsiooni algust.
Uudised
  • 13.11.14, 11:07
Lehe Pruulikoda plaanib juba laienemist
Märtsis tegevust alustanud Lehe Pruulikoda plaanib oma õlle populaarsusest kodumaal kannustatuna avada suuremas mahus tootmise palju varem, kui oli esialgu kavas.
  • ST
Sisuturundus
  • 29.10.24, 11:59
Üürnikust omanikuks: Tallinna südalinnas on müüa piiratud kogus esinduslikke büroopindasid
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele